Panta Rei (Art)

2005

Afmetingen:
150x150x3 cm

Medium:
acryl, gefixeerde conté, glasvezel en dammarvernis op doek

Collectie Galerij Atmosfera, Kortrijk

REIN-ART heeft sinds lang een obsessie voor "vertakkingen". Voor hem staan ze symbool voor groei, evolutie, ontwikkeling, keuzes, stromen en ook kunst.

Kunst is de verwerking van kennis en ervaring, van wat al bestaan heeft. ("Beeldende Kunst Filosofie", Gabor Lodi, (beeldend kunstenaar, kunsthistoricus)
Lidwien Schuitemaker (filosofe, androloge) Uitgeverij Filograph, Groningen 1997)

De "boom" die hij in dit werk afbeeldt mag evenzeer 180 graden gedraaid worden.

Achtergrondinformatie, inspiratie

The Metronome, Union Square NY

REIN-ART heeft reeds jaren aandacht voor vertakkingen, tijd, evolutie. Zo herinnert hij zich een periode uit zijn kinderjaren (hij was een jaar of zes) die gedomineerd werd door een angst voor de vooruitschreidende tijd. Hij was in 1972 bang van digitale uurwerken, bang dat hij in een "oogwenk" bejaard zou worden en sterven.
Hij heeft zich deze periode pas herinnerd nadat hij zich ging afvragen wat de drijfveer voor sommige van zijn thema's kon zijn.
Zo vroeg hij zich af waarom hij een heupfoto nam op Union Square (Manhattan) van The Metronome (of toch een deel ervan), in 2001.

Nabij de Virgin Record store op Union square vind je het kunstwerk The Metronome. De auteurs-kunstenaars verklaren het als "an ode to the impossibility of knowing time" en "an investigation into the nature of time" (One Union Square South, Manhattan New York, Kristin Jones and Andrew Ginzel, 1999).
De eerste zes cijfers geven het uur weer (22:56:17). De laatste zes cijfers geven de tijd tot middernacht weer (01:03:42). De middenste cijfers geven fracties van seconden weer. Het hadden er nog veel meer kunnen zijn.
Onze beleving zit gevangen tussen wat was en wat komt, vreemd tegelijk te bedenken dat de tijd steeds beweegt en voortschreidt. De emotie van dit "opgesloten" of "gevangen" zijn is een thema dat zich in veel van REIN-ART's figuratieve werken veruiterlijkt in eenzaamheid. REIN-ART geeft geen oordeel over deze emotie van eenzaamheid, in sommige werken krijgt ze (door bijvoorbeeld "aanvaarding") net de vorm van een immense verbondenheid met (het) alles.
Foto ©REIN-ART 2001

REIN-ART bestudeert ook vertakkingen uit de microcosmos. Momenteel gaat hij verder dan macro-opnamen (zoals van dit appelboomblad): hij maakt nu opnamen met een digitale microscoop. De opnamen op zich beschouwt hij niet als "kunst". Hij is gefocuset op de inspiratie die ze hem opbrengen, op de metaforen die hij er uit kan halen en de linken die deze metaforen kunnen betekenen tussen verschillende takken(!) van de wetenschappen.

Macro-opname van een appelboomblad, 2003, ©REIN-ART

Voor het werk "Stamboomversterking" uit 1989 had REIN-ART destijds geen theoretische benadering. Het is pas sinds 2002 dat hij op zoek is beginnen gaan naar een betekenis voor de werken die hij maakte.

"Stamboomversterking" (1989, ©REIN-ART). Klik hier voor een gedetailleerde beschrijving van dit werk.

Vertakkingen in een varenblad. Macroscan, 2002, ©REIN-ART

Vertakkingen in de nerven van een varenblad (met sporen). Macroscan, 2002, ©REIN-ART

Vertakkingen in de nerven van een klimopblad. Macroscan, 2002, ©REIN-ART

Kippenveer. Macroscan, 2002, ©REIN-ART

The Language Delta

Schets van de kunstenaar waarin hij de ontwikkeling van het aantal talen doorheen de geschiedenis grafisch weergeeft. Het "ding" krijgt verwantschap met de morfologie van een rivierkreeft, een bliksem, een rivierdelta...
©REIN-ART, 2003

Potomac, Washington
2001 ©REIN-ART (Ekta)

Modderstroompje, Oostende
2004©REIN-ART (Ekta, macro-opname)

REIN-ART lokt een jong hert (1990, Flag Staff Grand Canyon National Park, Arizona)

Het dier laat zich zijn hoed opzetten. (©REIN-ART, Kodak kleinbeeld fotonegatief)

©REIN-ART